آدرس:خیابان ملت ، نرسیده به مترو ملت ،خیابان آذرطوس ،خیابان سراج الملک ، کوچه حمام سراج ، پاساژ میلاد طبقه اول پلاک 32 تلفن:36870384 همراه:09125068245
kiadaa.ir | کیادا | kiadaa | لوازم یدکی هیوندا و کیا
کیادا وبلاگ و مقالات سيستم تعليق

سيستم تعليق

تاریخ انتشار : 05-02-1404
تعداد بازدید مقاله : 1

سیستم تعلیق خودرو: آشنایی کامل با عملکرد و اجزای آن مقدمه سیستم تعلیق (Suspension System) یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که نقشی کلیدی در حفظ تعادل، راحتی سرنشینان و کنترل خودرو ایفا می‌کند. بدون این سیستم، رانندگی در جاده‌های ناهموار تقریباً غیرممکن بود. اگرچه این سیستم کمتر مورد توجه رانندگان قرار می‌گیرد، اما عملکرد آن بر همه جنبه‌های تجربه رانندگی تأثیر می‌گذارد

 

عملکرد سیستم تعلیق

سیستم تعلیق وظیفه دارد ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده را جذب کرده و از انتقال آن‌ها به بدنه و کابین جلوگیری کند. در واقع، این سیستم رابط بین چرخ‌ها و شاسی خودرو است و نه‌تنها راحتی سفر را تضمین می‌کند، بلکه با حفظ تماس چرخ‌ها با سطح جاده، ایمنی و کنترل خودرو را نیز بالا می‌برد.

 

اصول کار آن به این صورت است که هنگام عبور چرخ از روی دست‌انداز یا چاله، انرژی حاصل از ضربه توسط فنرها جذب می‌شود و سپس کمک‌فنرها این انرژی را مهار کرده و آن را به آرامی تخلیه می‌کنند.

اجزای اصلی سیستم تعلیق

1. فنرها (Springs)

فنرها پایه اصلی سیستم تعلیق هستند و ضربات وارده از سطح جاده را جذب می‌کنند. انواع مختلفی از فنرها در خودروها استفاده می‌شود:

 

  • فنر لول (Coil Spring): رایج‌ترین نوع فنر در خودروهای سواری مانند هیوندای النترا یا کیا سراتو. این فنرها در محور جلو یا عقب نصب شده و قابلیت جذب ضربات متوسط تا زیاد را دارند.
  • فنر تخت یا برگی (Leaf Spring): بیشتر در خودروهای سنگین یا وانت‌ها استفاده می‌شود. ساختار آن شامل چند لایه فلزی نازک است که روی هم قرار می‌گیرند.
  • فنر بادی (Air Spring): معمولاً در خودروهای لوکس یا SUVهای مدرن استفاده می‌شود. این فنرها عملکرد نرم‌تر و قابلیت تنظیم ارتفاع دارند.

2. کمک‌فنرها (Shock Absorbers)

کمک‌فنرها یا ضربه‌گیرها انرژی ذخیره‌شده در فنرها را تخلیه می‌کنند و مانع از پرش یا نوسانات زیاد خودرو می‌شوند. به‌طور معمول از نوع هیدرولیکی یا گازی هستند. اگر کمک‌فنر خراب شود، خودرو هنگام عبور از دست‌انداز نوسانات زیادی خواهد داشت.

3. بازوهای تعلیق (Control Arms)

این بازوها وظیفه اتصال چرخ‌ها به شاسی خودرو را دارند و حرکت عمودی چرخ‌ها را کنترل می‌کنند. در سیستم تعلیق مستقل، معمولاً بازوی بالا و پایین وجود دارد که به کمک مفصل‌های کروی یا سیبک‌ها به چرخ و شاسی متصل می‌شوند.

4. میل موج‌گیر یا میل تعادل (Anti-Roll Bar)

این میله فلزی بین دو چرخ یک محور قرار می‌گیرد و از واژگون شدن خودرو در پیچ‌ها جلوگیری می‌کند. میل موج‌گیر باعث می‌شود که نیروی واردشده به یک چرخ، به چرخ دیگر هم منتقل شود و از حرکات عرضی بدنه بکاهد.

5. بوش‌ها و بلبرینگ‌ها (Bushings & Bearings)

بوش‌ها قطعات لاستیکی هستند که بین اجزای فلزی قرار می‌گیرند و مانع انتقال صدا و لرزش می‌شوند. بلبرینگ‌ها نیز برای چرخش روان قطعات متحرک استفاده می‌شوند، مخصوصاً در مفاصل بازوهای تعلیق و چرخ‌ها.

6. مفاصل کروی (Ball Joints)

این مفاصل مانند لولا عمل می‌کنند و امکان چرخش و حرکت بالا و پایین بازوها را فراهم می‌کنند. در صورت خرابی، صدای تق‌تق در سیستم تعلیق شنیده می‌شود.

7. سگدست (Knuckle)

قطعه‌ای که چرخ به آن متصل می‌شود و نقش محوری در کنترل فرمان دارد. معمولاً سگدست با بازوهای تعلیق، کمک‌فنر و مفاصل در ارتباط است.

 

انواع سیستم‌های تعلیق

سیستم تعلیق مستقل (Independent Suspension)

در این سیستم، هر چرخ مستقل از چرخ دیگر حرکت می‌کند. این نوع سیستم بیشتر در خودروهای سواری استفاده می‌شود زیرا کنترل و راحتی بیشتری ایجاد می‌کند.

سیستم تعلیق غیرمستقل (Rigid Axle)

در این سیستم، دو چرخ یک محور به هم متصل‌اند و حرکت یکی بر دیگری تأثیر می‌گذارد. در خودروهای سنگین و برخی SUVها کاربرد دارد.

سیستم نیمه‌مستقل (Semi-Independent)

ترکیبی از دو نوع بالا است که معمولاً در محور عقب خودروهای اقتصادی مانند هیوندای i20 یا کیا ریو دیده می‌شود.

علائم خرابی سیستم تعلیق

  • سر و صدای غیرعادی از زیر خودرو هنگام عبور از دست‌انداز
  • کشیده شدن خودرو به یک سمت
  • عدم تعادل خودرو در پیچ‌ها
  • لرزش فرمان یا چرخ‌ها
  • سائیدگی نامتوازن تایرها

 

توصیه‌هایی برای نگهداری سیستم تعلیق در خودروهای هیوندای و کیا

  1. بازرسی دوره‌ای: هر ۶ ماه یا هر ۱۵ هزار کیلومتر سیستم تعلیق را بررسی کنید.
  2. تعویض کمک‌فنر و بوش‌ها: این قطعات پس از ۶۰ تا ۹۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند.
  3. تراز چرخ‌ها: بعد از تعویض هر قطعه از سیستم تعلیق یا تصادف، حتماً تنظیم زوایای چرخ را انجام دهید.
  4. استفاده از قطعات اصلی: قطعات غیراصل باعث کاهش عملکرد سیستم تعلیق و آسیب به دیگر اجزا می‌شوند.

 

جمع‌بندی

سیستم تعلیق نه‌تنها باعث راحتی سرنشینان می‌شود، بلکه نقش حیاتی در ایمنی و پایداری خودرو دارد. در خودروهای محبوبی چون هیوندای و کیا که هم‌زمان عملکرد و راحتی اهمیت دارد، نگهداری از سیستم تعلیق باید در اولویت قرار گیرد. انتخاب قطعات اصلی و توجه به نشانه‌های خرابی، دو عامل کلیدی در افزایش عمر این سیستم حیاتی هستند

نظرات کاربران

دیدگاه های ارسالی شما

در حال حاضر نظری ثبت نشده است!

ارسال دیدگاه